La Dolce Vista

účinkují: 

Sollazzo Ensemble
Carine Tinney – soprán
Jonatan Alvarado – tenor
Roger Helou – organetto
Vincent Kibildis – harfa
Anna Danilevskaia – fidula, umělecká vedoucí

 

program: 

Hudba Francesca Landiniho, nevidomého varhaníka z Florencie

 

Sollazzo Ensemble tvoří hudebníci s vášní především pro středověkou a raně renesanční hudbu, nicméně mají rovněž zkušenosti s jazzem, soudobou a lidovou hudbou. To vše se odráží v jedinečné interpretaci souboru, ve které se snoubí snaha o co největší expresivitu a autenticitu podpořenou studiem dobových pramenů. „V jejich podání nejde jen o technickou brilantnost, ale stejně tak o napojení se na publikum a na sebe navzájem,“ pochválil soubor The York Press. V pražskojarním debutu uvede ansámbl program nazvaný La dolce vista (Sladký pohled) s podtitulem Hudba Francesca Landiniho, slepého varhaníka z Florencie.

„Líbeznost jeho melodií byla taková, až srdce pukala v hrudi,“ popsal oddaný florentský občan Giovanni da Prato v roce 1389 ve své knize Paradiso degli Alberti Landiniho hudbu. „Francesco Landini (asi 1335–1397) se stal legendou již za svého života: říkalo se, že když hrál na organetto, ztichli i ptáci,“ přibližuje zakladatelka a umělecká vedoucí Sollazzo Ensemble Anna Danilevskaja tohoto nejvýznamnějšího italského skladatele 14. století. S organettem, tedy malými varhánky, na které se hraje jednou rukou, zatímco druhou se do nich měchem vhání vzduch, je ostatně Landini vyobrazen také na svém nejznámějším portrétu ve Squarcialupiho kodexu. „Finanční záznamy dokládají, že byl mimořádně dobře placen jako stavitel varhan a jejich ladič. Rovněž proslul svou poezií, intelektuálními názory, ale nejvíce byl obdivován jako skladatel. Landini byl údajně nejhranějším skladatelem ve Florencii a natolik všestranným, že si jeho hudbu vychutnávaly všechny společenské vrstvy,” dodává Danilevskaja. Jeho dílo, které se nejúplněji dochovalo právě ve Squarcialupiho kodexu, představuje téměř čtvrtinu veškeré existující italské hudební produkce ze 14. století. „Byl synem malíře. Když mu bylo pouhých pět let, přišel kvůli neštovicím o zrak. Jím zhudebněné texty, které si s největší pravděpodobností psal sám, jsou ovšem velmi popisné. Celým jeho dílem prochází leitmotiv očí, někdy plačících, jindy obdivujících, a popisy barev, světla a tmy. Záměrem programu je ponořit se do ‚temnoty‘ Francesca Landiniho, do jeho vesmíru bohatého na realistické detaily i fantaskní nápady, a představit dílo jednoho z nejvlivnějších skladatelů středověku,“ uzavírá Danilevskaja.

Hráčka na středověký smyčcový nástroj zvaný fidula a renesanční violu da gamba, která vyrostla obklopena hudbou ve francouzských Metách, založila Sollazzo Ensemble v roce 2014. Od té doby soubor zvítězil v řadě soutěží včetně York Early Music Competition, kde získal rovněž Cenu publika a prestižní Cambridge Early Music Prize. Jeho nahrávky se pyšní řadou ocenění: Diapason d’Or, Editor’s Choice časopisu Gramophone či CD of Choice BBC Music Magazine. Vystupuje v Evropě, USA i v Asii. V roce 2023 debutoval na prestižní přehlídce Boston Early Music Festival a pravidelně spolupracuje s festivalem v Ambronay a Oude Muziek d’Utrecht. Od roku 2024 je rezidenčním souborem Arsenalu v Metách a Concertgebouw v belgických Bruggách.

 

Koncert se koná v rámci 80. ročníku MHF Pražské jaro.