účinkují:
Trio Incendio
Filip Zaykov – housle
Vilém Petras – violoncello
Karolína Františová – klavír
program:
Joseph Haydn: Klavírní trio č. 1 C dur op. 86 Hob.XV:27
Wolfgang Rihm: Fremde Szene III
Maurice Ravel: Klavírní trio a moll
Legendární klavírista Alfred Brendel se ani trochu nemýlil, když v roce 2019 prohlásil: „Trio Incendio je soubor, jehož název si dobře zapamatujme, neboť o něm v budoucnu ještě hodně uslyšíme.“ Klavírní trio tvořené mladou generací hudebníků – klavíristkou Karolínou Františovou, houslistou Filipem Zaykovem a violoncellistou Vilémem Petrasem – si připisuje jeden úspěch za druhým. Ansámbl, jenž spolu hraje od roku 2016, již stačil posbírat nesčetně ocenění v mezinárodních soutěžích: Josepha Haydna ve Vídni, Josepha Joachima ve Výmaru, Gianni Bergamo Classic Music Award v Luganu, Coop Music Awards v Cremoně, Concorso Internazionale di Interpretazione Musicale „Marcello Pontillo“ ve Florencii nebo v Soutěži Nadace Bohuslava Martinů v Praze. Představil se v sálech jako londýnská Wigmore Hall či Berlínská filharmonie a v roce 2023 byl vybrán k účasti v prestižní Akademii mezinárodního festivalu ve švýcarském Verbier, kde spolupracoval se členy slavného francouzského smyčcového kvarteta Quatuor Ebène, které na Pražském jaru vystoupí 25. května. „Souhra tří členů souboru je obdivuhodně dokonalá,“ napsal časopis Harmonie. Trio Incendio se na Pražském jaru představí poprvé: své mimořádní kvality předvede v působivých kulisách Anežského kláštera v programu spojujícím hudbu Josepha Haydna (1732–1809), Maurice Ravela (1875–1937) a nedávno zesnulého klasika soudobé hudby Wolfganga Rihma (1952–2024).
„Haydnovo komorní dílo je páteří repertoáru každého klavírního tria. Sálá z něho lehkost, stylovost a vtip, které se snažíme dále předávat posluchačům. Klavírní trio C dur jsme hráli téměř na všech soutěžích, kterých jsme se zúčastnili, a nikdy nás nezklamalo,“ popisuje svůj vztah k úvodní skladbě pražskojarního programu Karolína Františová. Skladbu Joseph Haydn věnoval vynikající německé klavíristce Therese Bartolozzi a sám ji charakterizoval jako Sonátu pro klavír s doprovodem houslí a violoncella.
„Fremde Szene III od Wolfganga Rihma bylo první moderní dílo, které jsme zařadili do svého repertoáru. Překvapilo nás, jak Rihmova hudba dokáže téměř nepozorovaně přecházet z částí, které připomínají Roberta Schumanna, k místům, která se podobají barvám na olejomalbě nebo kontrastují s pasážemi, kde se dostává ke slovu skutečný big beat,“ uvádí k další skladbě programu klavíristka tria. Slavný skladatel nazval své dílo Versuche über Klaviertrio(Pokusem o klavírní trio) a k tomu připojil ještě poznámku, že „připomíná překážející těžký nábytek, který se už nehodí, ale pořád tu stojí. Stejně jako v opuštěných místnostech se zde může dít ‚nepovolené‘ a stáváme se zde svědky překvapivých scenérií“.
„Zahrát si Ravelovo Klavírní trio a moll bylo naším snem už od počátku vzniku tria, k jeho uskutečnění však vedla dlouhá cesta,“ svěřuje se Františová. „Nejprve jsme si na něj netroufli kvůli extrémní obtížnosti. Později, když už jsme měli více zkušeností, se nám zase nehodilo do repertoáru kvůli časté účasti v soutěžích – i přes svou jistou repertoárovou pozici nesedí ani do kategorie moderní hudby, ani do té romantické. Nyní po devíti letech fungování si můžeme odškrtnout hned dvě položky z našich dlouhodobých přání – zahrát si právě tuto Ravelovu skladbu, a ještě k tomu na festivalu Pražské jaro!“ Skladba, kterou Ravel dokončil krátce po vypuknutí první světové války, nabízí kouzelný únik do světa mihotavých barev, prchavých stínů a exotiky.
Koncert se koná v rámci 80. ročníku MHF Pražské jaro.