Fragmenty lásky

účinkují: 

Ensemble Correspondances
Sébastien Daucé – dirigent
Caroline Weynants – soprán
Blandine de Sansal – soprán
Eugénie Lefebvre – soprán
Caroline Bardot – soprán
Lucile Richardot – mezzosoprán
Vojtěch Semerád – tenor
Abel Zamora – tenor
Davy Cornillot – tenor
Etienne Bazola – baryton
Sebastian Myrus – bas

 

program: 

Jean-Baptiste Lully: výběr z oper Psyché, Persée, Atys a Armide

 

Fragmenty lásky – takový název nese program kombinující nejkrásnější melodie z oper italsko-francouzského barokního skladatele Jeana-Baptisty Lullyho. Na Pražském jaru je zahrají a zazpívají v českém debutu členové francouzského Ensemble Correspondances – souboru, jenž se mezinárodně proslavil zejména svými objevitelskými projekty z oblasti tvorby skladatelů francouzské hudby 17. století z období vlády Ludvíka XIV. Rezidenční soubor londýnské Wigmore Hall (2018) a Théâtre de Caen na nich spolupracoval s prestižními institucemi jako Château de Versailles, Musée du Louvre, Fondation Royaumont nebo se slavným festivalem staré hudby v Ambronay. „Program, který uvedeme na Pražském jaru, je pasticciem sestaveným ze čtyř oper: Psyché (1671), Atys (1676), Persée (1682) a Armide (1686),“ přibližuje projekt Fragmenty lásky umělecký vedoucí Ensemble Correspondances Sébastien Daucé. „Každá z oper vnáší do příběhu rozdílné milostné situace: neopětované city, krutost, lhostejnost, rivalitu, poblouznění, nářky… Lullyho hudba objevuje úžasné světy bohů a hrdinů, ve kterých všechny bytosti na scéně sdílejí své city s lidmi, jako jsme my.“

„Během první poloviny vlády Ludvíka XIV. byl Jean-Baptiste Lully (1632–1687) nejdůležitějším skladatelem ve Francii. Jeho talent a osobnost jej přivedly do samotného centra francouzského královského dvora, kde umění a hudba hrály nesmírně důležitou roli,“ přibližuje Lullyho osobnost Daucé. „Byl to muž na pravém místě, s úžasnou intuicí pro divadlo. Nestál sice u zrodu francouzské opery, ale svou překrásnou hudbou ji povýšil a přivedl k dokonalosti. Tragické, dramatické, něžné i líbivé árie měly úspěch. Stal se také hlavním konkurentem mého oblíbeného skladatele Marca-Antoina Charpentiera. Byl to umělecký souboj na velmi vysoké úrovni!“ dodává s úsměvem.

Cembalista a varhaník Sébastien Daucé založil Ensemble Correspondances v roce 2009 jako těleso složené ze studentů Lyonské konzervatoře. Od té doby se tento vokálně-instrumentální soubor vypracoval na jedno z nejlepších světových těles na poli historicky poučené interpretace, které pravidelně vystupuje v Evropě, Japonsku, Spojených státech i Latinské Americe. Za své nahrávky ve vydavatelství harmonia mundi získal četná ocenění: Diapason d’Or, Editor’s Choice časopisu Gramophone nebo Preis der deutschen Schallplattenkritik. Disk Perpetual Night s mezzosopranistkou Lucile Richardot se stal nejprodávanějším albem klasické hudby ve Francii roku 2018. „Instrumentální předivo Ensemblu Correspondances je důkazem virtuozity jeho členů,“ vystihl interpretační kvality souboru prestižní britský časopis Gramophone. K vrcholům stávající sezony patří vydání nového CD André Campra: Messe de Requiem & Les Maîtres de Notre-Dame de Paris (Mistři pařížské Notre-Dame), provedení opery PsychéMatthewa Locka ve Vídni a Hamburku, opery David a Jónatan Marca-Antoina Charpentiera v Lille, Lyonu a Madridu a nová inscenace opery La Calisto Francesca Cavalliho na festivalu v Aix-en-Provence. „Ensemble Correspondances je v prvotřídní formě,“ nešetřil v roce 2023 chválou časopis Diapason. Pražskojarní koncert 26. května v Rudolfinu nabídne příležitost objevit další ze špičkových francouzských souborů „early music“.

 

Koncert se koná v rámci 80. ročníku MHF Pražské jaro.